Navečer prvního dne v týdnu přišel Ježíš tam, kde byli učedníci. Ze strachu před židy měli dveře zavřeny. Stanul mezi nimi a řekl: „Pokoj vám!“ Když učedníci viděli Pána, zaradovali se. … Tomáš, jeden ze Dvanácti, nebyl s nimi, když Ježíš přišel. Ostatní učedníci mu říkali: „Viděli jsme Pána!“ On jim však odpověděl: „Dokud neuvidím na jeho rukou jizvy po hřebech a nevložím svůj prst na místo hřebů a nevložím svou ruku do jeho boku, neuvěřím.“ (srov. Jan 20,19-31)
Na biblický příběh o „nevěřícím Tomášovi“ lze pohlížet i z nevšedního úhlu pohledu. Tomáš totiž možná nebyl „nevěřící“, ale jen závistivý. Záviděl, že neprožil to, co ostatní. Závist člověku nic dobrého nepřináší. Co s tím?
Přestože každý z apoštolů, kteří viděli na vlastní oči vzkříšeného Ježíše, poskytl Tomášovi přesvědčivé svědectví, nechtěl uvěřit. Je možné, že jeho nevěřícnost plyne ze závisti. Lze vytušit jeho myšlenky: „Proč jsem nemohl být s ním? To není spravedlivé.“ Místo aby přiznal svou závist, hraje chytrého.
Naše nepřející závist nám působí mnohé těžkosti. „Proč nemohu mít to, co mají jiní?“ Závist je velmi hloupá neřest: nic pro sebe nezíská, jen špatný pocit a pokažené vztahy. Závist vzniká jak z nedostatku vlastního zdaru, ale i ze soupeření. Vědomí většího „soupeřova“ úspěchu (i když jen zdánlivého) uvádí mnohé lidi do pocitu ohrožení. Od dětství jsme ve škole byli srovnáváni a poštváváni proti druhým a oni proti nám, což v mnohých lidech zanechalo celoživotní jizvy. Tak se v našich srdcích se usadila závist - "kéž bych byl jako...“, "kéž bych měl jako…“
Závist nám přináší smutek z dobra, úspěchu a štěstí druhého. Nám samým ale závist nic dobrého nepřináší, šťastnými nás nedělá. Závist je jako jed, který si sami podáváme – špatně je jenom nám. Kvůli závisti zapomínáme na radost z toho, co máme, čím jsme, protože se zaměstnáváme tím, co nemáme, ale ti druzí to mají… Papež František během své inagurační promluvy (19.3.2013) pronesl: "Závist špiní život."
Kdo se chce vyléčit ze závisti, nemůže ji jen tak potlačovat. Nejprve je třeba v sobě hledat to, co ji (od dětství) vyvolávalo. Je třeba v sobě hledat ta poranění lásky, která se stala zdrojem závisti. Pak je nutné se s tím vším obrátit k Bohu a jeho bezpodmínečné lásce ke každému z nás. On každého z nás stvořil jako jedinečnou, neopakovatelnou bytost. Stvořil každého s jedinečným posláním a povoláním. On každého z nás konkrétně miluje a s každým z nás počítá. A hlavně: s nikým nás nesrovnává.
Zakoušení lásky, lidské i Boží, pak postupně v člověku uspokojí nenasytnou touhu být milovaný, všímaný a doceněný. Objev přesažné lásky působí, že si závistivec může zamilovat i svůj vlastní život a nemusí se srovnávat s druhými, protože může žít pod pohledem absolutní lásky Boží. Pokud toto vše člověk prochází, nemusí se trápit svými nedostatky, ale může se radovat ze všech darů, které má a dostává - od Boha, od života a od lidí ve svém okolí.
P. Anton Kasan
Římskokatolická farnost Boršice u Buchlovic
+420 731 621 262
číslo bankovního účtu: 1427210319/0800
FARA TUČAPY : P. Vavřinec Černý
výpomocný duchovní
Tučapy 39
68709
tel: 604 367 327
email: v.cerny@volny.cz